Három hazai fejlesztésű cubesat indulhat a világűrbe

A jelenlegi tervek szerint november 11-én kedden a magyar űripar számára eddig példa nélküli eseményre kerülhet sor: egyszerre három hazai fejlesztésű cubesat (zsebműhold) indulhat a világűrbe egy SpaceX Falcon-9 rakétával! A Transporter-15 küldetés nem az első, melyen magyar űreszköz utazik, korábban a Transporter-8-on az MRC-100, míg a Transporter-11-en az eddigi legnagyobb hazai műhold, a WREN-1 kapott helyet a raktérben.
WISDOM
"A WISDOM projekt az Európai Űrügynökség (ESA) NAVISP programjának támogatásával valósul meg. A küldetés célja a Föld körüli pályák zsúfoltságából adódó kockázatok csökkentése, ami jelenleg az űripar egyik legnagyobb kihívása. A C3S a projektben olyan új megoldásokat mutat be, amelyek lehetővé teszik a műholdak autonóm pályamódosítását és az ütközéselkerülést.
A WISDOM-műhold 6U méretű (20 cm × 10 cm × 34,05 cm) CubeSatként indul, és a pályára állás után egy világszinten is újdonságnak számító műszaki megoldás segítségével két 3U méretű műholdra válik szét. A két műhold egymással kommunikálva, emberi beavatkozás nélkül hajt végre összehangolt pályamódosításokat. A hajtóműveket és a pályakorrekciós rendszert a finn Aurora Propulsion Technologies biztosítja; a megoldás a "tisztább űr" koncepció jegyében született, és biztonságos pályaelhagyást tesz lehetővé."

MAUVE
"A MAUVE a C3S eddigi legnagyobb, 16U méretű (20 cm x 20 cm x 40 cm) műholdplatformja, amely ugyanezen a rakétával utazik a pályájára. A műholdat a brit Blue Skies Space Ltd. megbízásából a C3S fejlesztette és a rendszerintegrációért, valamint az üzemeltetésért is felelős.
A küldetés célja a csillagok mágneses aktivitásának és kitöréseinek vizsgálata, különös tekintettel az exobolygókra gyakorolt hatásokra. A holland ISISPACE is részt vett a fejlesztésben, a cég egy újonnan kifejlesztett menetstabilizáló rendszert biztosított a műhold számára."
forrás: C3S Kft.

HUNITY
A mindössze 868 grammos, körülbelül 5×5×15 centiméteres eszköz olyan újításokat tartalmaz, amelyek jelentősen meghaladják a hagyományos diákműholdak szintjét. Nyitható napelemszárnyakat és fejlett műszerpaneleket kapott, emellett nagy felbontású fedélzeti kamerával, valamint mágneses és motoros helyzetstabilizáló rendszerrel is felszerelték. A műholdat a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszékén működő Mikrohullámú Távérzékelés Laboratórium munkatársai készítették a hallgatókkal és a Műegyetemi Rádió Clubbal együttműködésben, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság finanszírozásában.
A Hunity különlegessége a hazai egyetemi együttműködés: "Folytatva az MRC100-as műholdnál megkezdett, egyetemek közötti együttműködést, a győri Széchenyi István Egyetem fejlesztőcsapatának négy kísérleti panelje is a fedélzetre került. Sőt, tavalyi Cansat Hungary középiskolás verseny döntős csapatai összesen hat saját fejlesztésű kísérleti panelt helyezhettek el" – mondta a bme.hu-nak Dr. Dudás Levente, a műegyetemi zsebműhold projektek műszaki vezetője.
A Hunity rádióamatőr-sávban kommunikál majd, elsődleges földi irányítóállomása a BME E épületének tetején működik.


